Jako właściciel firmy musisz być świadomy konkurencji i sposobów na wyróżnienie się spośród innych. Jeśli nie możesz zaoferować konkurencyjnych świadczeń, będziesz mieć trudności z przyciągnięciem najbardziej utalentowanych pracowników. Pracownicy mają tak wiele możliwości. Jeśli chcesz przyciągnąć najlepszych pracowników, musisz traktować proces rekrutacji tak, jakbyś sprzedawał usługę. Stosując się do tych wskazówek, przyciągniesz najlepszych ludzi i zapewnisz sobie ich lojalność. Następnym krokiem jest przygotowanie ogłoszenia o pracę i dokładnego opisu stanowiska. Powinieneś także przeprowadzić rozmowę kwalifikacyjną z kandydatami, aby upewnić się, że kandydat pasuje do kultury organizacyjnej Twojej firmy.
Spis Treści
Promuj kulturę organizacyjną firmy w ogłoszeniu o pracę
Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy bardzo ważne jest, aby firmy jasno i precyzyjnie informowały o kulturze organizacyjnej swojej firmy. Ostatnie badania wykazały, że 76% osób poszukujących pracy chce poznać kulturę organizacyjną firmy, a także wynagrodzenie i benefity. Stworzenie ogłoszenia o pracę, które podkreśli kulturę firmy, może wzmocnić strategię zatrudniania i poprawić wskaźnik utrzymania pracowników. Oto kilka sposobów na promowanie kultury organizacyjnej Twojej firmy w ogłoszeniu o pracę:
Pierwszym sposobem na promowanie kultury organizacyjnej Twojej firmy jest napisanie ogłoszenia o pracę zorientowanego na pracodawcę. W ten sposób możesz przyciągnąć wysokiej jakości kandydatów, którzy zainteresują się Twoją firmą ze względu na jej wartości i kulturę. Słowa, których użyjesz, będą odzwierciedlać to, co kandydaci czują o Twojej firmie i co będą robić, jeśli w niej pracują. Kultura firmy może być odzwierciedlona w języku używanym do jej opisywania.
Drugim sposobem promowania kultury firmy jest rozmowa o środowisku pracy. Różni kandydaci dobrze czują się w różnych środowiskach, dlatego postaraj się przekazać atmosferę panującą w miejscu pracy. Jeśli w biurze znajduje się stół do ping-ponga, opowiedz o tym! Jeśli kultura organizacyjna firmy jest luźna, opowiedz o jej swobodnym nastawieniu. Jeśli Twoja firma ma kulturę otwartości i współpracy, użyj języka potocznego, ale bądź konsekwentny.
Stwórz świetny opis stanowiska
Świetny opis stanowiska jest niezbędny, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów. Opisuje on kluczowe interakcje i identyfikuje idealnego kandydata. Idealnie byłoby, gdyby tylko jedna osoba mogła ubiegać się o tę rolę. Ponadto powinien zawierać szczegóły dotyczące potencjalnego wzrostu i rozwoju osobistego. Aby rekrutować pracowników, świetny opis stanowiska powinien być łatwy do zrozumienia. Oto kilka wskazówek, jak stworzyć świetny opis stanowiska pracy. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej! Oto kilka wskazówek:
Unikaj seksownych słów w opisie stanowiska pracy. Chociaż Twoim celem jest przyciągnięcie zróżnicowanej grupy kandydatów, upewnij się, że nie brzmisz jak kretyn. Dodawanie w opisie stanowiska pracy buzzwordów i zbyt wyszukanych zwrotów sprawi, że będziesz sprawiać wrażenie niefajnego rodzica, który nie dba o swoich pracowników. Zamiast tego skoncentruj się na użyciu jasnego, precyzyjnego języka, który podkreśli najważniejsze cechy danej pracy.
Zapewnij sobie listę obowiązków i zadań dla każdego stanowiska. Jeśli Twoja praca wymaga od Ciebie wykonywania różnych zadań, warto, abyś wymienił również te szczegóły. Ponadto zadbaj o to, by opis stanowiska był jak najbardziej przejrzysty. Dzięki temu przyciągniesz potencjalnych pracowników i unikniesz kosztownych procesów sądowych. Należy pamiętać, że opis stanowiska pracy jest jego reklamą. Zadbaj więc o to, aby był jak najbardziej informacyjny i atrakcyjny.
Wywiad z kandydatami
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej pamiętaj o zadaniu pytań, które pozwolą ocenić wiedzę kandydata na temat stanowiska i firmy. Warto przedstawić schemat organizacyjny, opis stanowiska pracy i listę członków komisji rekrutacyjnej. Po zakończeniu rozmowy podziękuj kandydatowi za poświęcony czas i wyjaśnij, co będzie dalej. W zależności od odpowiedzi kandydata możesz nawet poprosić go o rozwinięcie niektórych pytań. Pamiętaj, że obowiązuje zasada 80/20: im więcej pytań zadasz kandydatowi, tym lepiej.
Przed przeprowadzeniem rozmowy zapoznaj się z życiorysem każdego z kandydatów. Możesz zadać konkretne pytania dotyczące obowiązków wymienionych w życiorysie. Zapytaj o naciski i niespójności w historii zatrudnienia. Należy również zapytać o ewentualne braki w wykształceniu lub powody odejścia z poprzedniego stanowiska. Zadawanie szczegółowych pytań pozwoli Ci porównać kandydatów między sobą. Jeśli okaże się, że dwóch lub więcej kandydatów ma taki sam zestaw umiejętności, poproś obu o rozwinięcie swoich życiorysów i omówienie kwalifikacji.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinieneś nawiązać z kandydatem krótką rozmowę. Spróbuj dowiedzieć się, co najbardziej podoba mu się w Twojej firmie. Możesz nawet zaproponować mu szklankę wody. Pamiętaj, aby nie spieszyć się z rozmową. Zapytaj, czy kandydat ma jakieś pytania, i daj mu szansę je zadać. Gdy masz już kilku kandydatów, możesz zawęzić pulę i podjąć najlepszą decyzję. Ważne jest, abyś traktował każdego kandydata z szacunkiem i godnością.
Pytaj o referencje
Przy rekrutacji nowych pracowników zawsze powinieneś pytać o referencje. Pomoże Ci to ocenić, czy kandydat jest odpowiedni, i pozwoli zorientować się, jak jego dotychczasowe doświadczenie zawodowe ma się do obecnych wymagań firmy. Z referencjami należy się kontaktować dopiero po złożeniu oferty zatrudnienia. Należy pamiętać, że niektóre referencje mogą nie być dostępne i to do Ciebie należy ich odszukanie. Ponadto nie należy ujawniać nazwisk osób, które otrzymały referencje, aby nie zostać pozwanym za zniesławienie lub podanie nieprawdy.
Dzwoniąc do referentów, najlepiej jest się przedstawić i poprosić o krótką listę pytań. Pamiętaj, aby poprosić o szybką odpowiedź, ponieważ niewielu referentów chciałoby usłyszeć, że kosztowali byłego pracownika utratę szansy. Ważne jest również, aby referencje były jak najkrótsze. Pamiętaj, aby poprosić o krótki opis stanowiska, a także podstawowe pytania, które pozwolą Ci zorientować się w doświadczeniu zawodowym kandydata.
Przy zatrudnianiu nowych pracowników warto pamiętać, że sprawdzanie referencji to dla pracodawcy okazja do sprawdzenia wydajności i cech osobistych kandydata. Pytając o referencje, pamiętaj, aby robić notatki i unikać pytań naprowadzających. Na przykład, nie powinieneś pytać o historię wynagrodzeń ani o przeszłość kryminalną. Możesz natomiast zapytać o środowisko pracy i kulturę, jaką stworzył w miejscu pracy. Odpowiedź osoby udzielającej referencji ma kluczowe znaczenie dla procesu rekrutacji, więc nie próbuj zgadywać od poprzedniego pracodawcy!
Wskaż obecnych pracowników
Zatrudnianie nowych pracowników jest kosztowne i czasochłonne, ale zatrudnianie „od wewnątrz” jest opłacalnym sposobem na znalezienie odpowiednich osób. Aktywne promowanie roli wśród obecnych pracowników pozwala przyciągnąć odpowiednich kandydatów. Ale jak wyróżnić obecnych pracowników? Oto kilka wskazówek. Po pierwsze, promuj stanowisko wewnątrz firmy, aby zachęcić do składania aplikacji. Możesz również promować stanowisko poza firmą, np. na lokalnych spotkaniach branżowych i w mediach.